×

به اشتراک بگذارید

  • نمای کرتین وال

همان‌طور که در مقالات قبلی نیز به این موضوع اشاره شد نمای کرتین وال‌ دو بخش اصلی دارد: ۱- سازه اصلی نگه‌دارنده که امروزه عموماً از آلومینیوم به عنوان پایه نگه‌دارنده استفاده می‌شود. ۲- مصالح پرکننده این سازه که در بیشتر مواقع از شیشه استفاده می‌شود. ناگفته نماند که می‌توان از مواد دیگری نیز برای ساخت نگه‌دارنده استفاده کرد؛ ولی عموماً آلومینیوم پایه اصلی موادی است که برای ساخت نگه‌دارنده استفاده می‌شوند.

کرتین وال‌ها به دو گروه «فیس کپ» و «فول فریم لس» تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو دسته در استفاده از درپوش‌های خاصی است که این درپوش‌ها در فیس کپ استفاده می‌شود و در فول فریم لس استفاده نمی‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با روش اجرای این دو نوع کرتین وال‌ها آشنا شوید:

نمای کرتین وال‌های فیس کپ (درپوش دار)

نمای کرتن وال‌های فیس کپ یا درپوش دار، توسط خطوط نمایانی که بر روی آن‌ها وجود دارد، شناخته می‌شوند. برای پیاده‌سازی این نوع از کرتین وال‌ها، شیشه‌ها به طور مستقیم بر روی سازه نگه‌دارنده آلومینیومی لامل نصب می‌شوند و قابی از جنس آلومینیوم دور شیشه وجود ندارد. در واقع نگه‌دارنده که بر روی لامل با پیچ و مهره قرار گرفته است، شیشه را نگه می دارد و به کمک لاستیک‌های به نام EPDM از ورود آب و هوا جلوگیری می‌کند. روی این سیستم درپوش‌هایی نصب می‌شود که به آن درپوش‌ها، فیس کپ می‌گویند.

کرتین وال‌های فیس کپ می‌توانند در جهت افقی و عمودی، خطوط را با درپوش‌هایی آلومینیومی بپوشانند که به آن‌ها «فیس کپ کامل» می‌گویند. این کرتین وال‌ها همچنین می‌توانند تنها در یکی از جهت‌های افقی یا عمودی قرار گیرند و جهتی که در آن درپوش قرار نگرفته است، تنها با استفاده از لاستیک‌هایی درزگیری شود تا آب و یا هوا به داخل وارد نشود که به این دسته از کرتین وال‌ها، «نیمه درپوش دار» یا «نیمه فیس کپ» می‌گویند.

وقتی از بیرون ساختمان به این کرتین وال‌ها نگاه می‌کنید، شیشه‌هایی را می‌بینید که درزهایی بین قطعات آن‌ها وجود دارد؛ ولی درپوش یا سازه دیگری روی سطح خارجی شیشه‌ها قرار نگرفته است. فاصله بین قطعات شیشه‌ای می‌تواند ۱ الی ۲ سانتی‌متر باشد. این نوع از نمای کرتین وال‌ یکی از پرکاربردترین نماهای ساختمان می‌باشند و علاوه بر ظاهری زیبا و شکیل، مانع ورود آب یا هوا به داخل ساختمان شده و کاملاً آب‌بندی می‌شوند. لازم به ذکر است که «نمای شیشه فریم لس» همان «کرتین وال فریم لس» نیست و این دو با یکدیگر متفاوت‌اند.

ناگفته نماند که در هنگام دیدن این نوع نمای کرتن وال، فریم‌های نگه‌دارنده شیشه مانند سایه‌ای معلوم است ولی سطح خارجی آن یکدست و صاف است. در این نوع کرتین وال می‌توانید از سیستم‌های یونیتایز (unitized) استفاده کنید و به سرعت این کرتین وال‌ها را نصب کنید. مزیت دیگر این دسته از کرتن وال‌ها، سهولت در نگهداری و تمیز کردن این نماست. دو راه برای نصب کرتین وال‌های فریم لس وجود دارد:

نمای کرتین وال‌های فریم لس (بدون قاب)

مزیت مهم این نمای شیشه ای کرتین وال‌ها مقرون به صرفه بودن آن‌هاست و همچنین علاوه بر ارزان بودنشان وزن کمتری نیز دارند. بهای این مزیت، وجود ویژگی منفی در این نوع است. شما از این سیستم نمی‌توانید در ارتفاع‌های زیاد استفاده کنید و این نوع سیستم مناسب برای ساختمان‌های به نسبت کوتاه است.

این دسته از نمای شیشه کرتین وال‌ها به خاطر وجود اسپیسرهای شیشه‌ای که شبیه حرف U هستند، یو چنل نام‌گذاری شده‌اند. این اسپیسرها به همراه قطعات آلومینیومی که روی لامل قرار دارند، توسط قطعه دیگری که شیشه را نگه می دارد، فیکس می‌شوند. میزان تحمل این سیستم برای نگه‌داشتن بار، زیاد نیست و به همین دلیل استفاده از آن محدود به حجم خاصی از شیشه در ارتفاع‌های کم می‌شود. ناگفته نماند این دسته نیز عایق رطوبت و باد است و فواصل خالی موجود، با چسب‌های مخصوص پر می‌شود. در سیستم‌های یوچنل علی‌رغم سیستم‌های استپ یونیت، از کاست‌ها استفاده نمی‌شود.

نمای شیشه یو چنل کرتین وال (U-channel)

همان‌طور که بالاتر نیز اشاره کردیم، در سیستم‌های استپ یونیت از کاست استفاده می‌شود و به همین دلیل هزینه بیشتری نسبت به سیستم‌های یو چنل خواهند داشت. در این سیستم‌ها، فیلرها که همان شیشه‌ها هستند، درون کاست‌ها قرار می‌گیرند و محکم می‌شوند. در همین مرحله یعنی قبل از نصب بر روی سازه اصلی، شیشه‌ها توسط لاستیک‌های EPDM و چسب‌های مخصوص عایق می‌شوند و در نهایت آماده نصب بر روی سازه اصلی ساختمان هستند.

سیستم‌های کرتین وال استپ یونیت به علت وجود کاست‌ها، استحکام بالایی دارند. قطعات اولیه کار، در کارخانه‌ها تولید شده و به صورت قطعات آماده برای نصب، تهیه می‌گردند؛ همین امر باعث افزایش سرعت ساخت این سیستم‌ها می‌شود. در این سیستم‌ها امکان اضافه کردن یک بازشوی مخفی وجود دارد و در صورت تمایل می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نمای کرتین وال استپ یونیت (Step-Unite)

پیاده‌سازی سیستم‌های کرتین وال آلومینیومی به دو روش «استیک» و «یونیتایز» انجام می‌شود. استیک به پیاده‌سازی می‌گویند که مونتاژ قطعات، در هنگام نصب انجام می‌شود. طبیعی است که در این شرایط دقت کاهش یابد و کیفیت نیز به اندازه کمی پایین می آید. برخلاف این سیستم، سیستم پیاده‌سازی یونیتایز این مشکلات را ندارد. چرا که جدیدتر است و عموماً برای نما ساختمان‌های مرتفع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سیستم‌های یونیتایز با توجه به ویژگی‌های ساختمان، پس از مراحل اولیه کار یعنی نقشه‌برداری و طراحی، قطعات کرتین و در سایزهای مناسب در کارخانه تولید می‌شوند. لازم به ذکر است تمام کارها و عملیات لازم از برش گرفته تا نصب شیشه و عایق ساختن آن، با نهایت دقت در داخل کارخانه انجام می‌شود. سپس این قطعات به محل کار ارسال می‌شوند و در آنجا این قطعات توسط کارشناسان اجرایی، در فضای مناسب خود نصب می‌شوند.

پیاده‌سازی توسط سیستم‌های یونیتایز سریع بوده و سرعت ساخت پروژه شما را افزایش می‌دهد. همان‌طور که مشخص است این سیستم از دقت بیشتری نسبت به سیستم‌های کرتین وال برخوردار است ولی احتمال وقوع مشکلات دیگری مانند وجود مشکلاتی در هم ترازی پنل ها وجود دارد که البته با حضور کارشناسان حاذق و کار بلد شرکت آلومات این مسئله برطرف می‌شود.

روش‌های پیاده‌سازی نمای کرتین وال

نمای کرتین وال‌ برای به حداکثر رساندن عمرشان و سرویس‌دهی مناسب، نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. درزگیرهای محیطی، اگر به درستی طراحی و نصب شده باشند، متوسط عمر ۱۰ تا ۱۵ سال دارند. حذف و تعویض درزگیرهای محیطی نیاز به آماده‌سازی دقیق سطح و اطلاع کامل از جزئیات دارد.

فریم‌های آلومینیومی یا به طور کلی نقاشی شده‌اند و یا با ماده خاصی پوشیده شده‌اند. در هنگام تمیز کردن نواحی این فریم‌ها باید مراقب باشید؛ زیرا بعضی از مواد تمیزکننده باعث از بین رفتن پوشش فریم‌ها می‌شوند. پوشش‌های گرماسنج فلوروپلیمر که بر روی این فریم‌ها اعمال شده، مقاومت خوبی در برابر تخریب‌های محیط زیستی دارند و فقط به نظافت دوره‌ای نیاز دارند. در برخی شرایط خاص، امکان استفاده مجدد از روکش فلوروپلیمر وجود دارد. قاب‌های آلومینیومی که با مواد خاصی پوشانده شده‌اند را نمی‌توان دوباره با آن ماده پوشانید؛ اما می‌توان با مواد خاصی آن‌ها را تمیز کرد و از پوشش‌های مخصوصی برای بهبود ظاهر و دوام آن‌ها استفاده کرد.

نگهداری و تعمیر نمای کرتین وال‌ها

یکی از بزرگترین معایب نمای کرتین وال نیاز به نگهداری مرتب از آن هاست. برای آنکه رطوبت، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باد به ساختمان نفوذ نکند، باید درزگیر به دور محیط شیشه نصب شود و اگر به درستی این نما نصب گردد ساختمان دچار مشکلات عایق صدا ، رطوبت ، گرد و خاک و… خواهد شد. یکی دیگر از معایب این نوع نمای ساختمان، زمان و هزینه مورد نیاز برای نصب آن هاست. کرتن وال ها زمان زیادی برای مونتاژ کردن نیاز دارند و عملکرد آن ها وابسته به کیفیت نصب آن هاست.

معایب نمای کرتین وال

قیمت این نما با توجه به روش پیاده سازی آن مانند روش یونیتایز یا استیک تعیین می شود. متراژ نمای مورد نظر عامل مهم دیگری در برآورد هزینه این نوع نمای ساختمانی است.

قیمت نمای کرتین وال

مقالات مشابه

کیفیت ماندگار است

Aluminum door, window and facade