×

به اشتراک بگذارید

  • درب اتوماتیک اسلایدینگ

متداولترین، پر مصرف ترین و از نظر قیمت، پایین ترین نوع سیستم درب اتوماتیک، درب اتوماتیک اسلایدینگ ( درب اتوماتیک کشویی ، درب اتوماتیک خطی) میباشد. هزینه مصرف برق در تهویه ها ، در حالت گرمایش و سرمایش بسیار بالا بوده که در صورتیکه درب ورودي مجتمع تجاري ، بیمارستان و … بصورت مدام باز بماند، در اینصورت سیستم تهویه از حالت اتوماتیک خارج و بر اثر کارکرد مداوم علاوه بر مصرف برق بیشتر از حد ، استهلاك سیستم تهویه را نیز به همراه دارد.


در خصوص کاربرد و نصب درب اتوماتیک ، میتوان صراحتا اعلام شود که خصوصا مدل درب اتوماتیک اسلایدینگ بدون هیچ محدودیتی در تمام ورودی ها از جمله ساختمان های اداری،تجاری، فروشگاهی و (Automatic Sliding Door) اتاق سرورهای مخابراتی و … قابل نصب میباشند. 

سیستم درب اتوماتیک کشویی علاوه بر سهولت و امنیت در رفت و آمد،سلامت و بهداشت، زیبایی، امنیت محیط را نیز تضمین مینماید. 

 در سیستم های درب اتوماتیک شیشه ای، قفل الکترو مغناطیسی در اپراتور موجود میباشد و با خاموش نمودن دستگاه وفعال شدن قفل سیستم ، مجموعه درب اتوماتیک امنیت را به محیط ارائه مینماید.همانطور که اشاره گردید ، یکی از دلایل استفاده از درب اتماتیک، تأمین امنیت محل قرار گیری و نصب میباشد که این امر بوسیله قفل الکترومغناطیسی و استفاده از شیشه 10 میلیمتر سکوریت امکان پذیر است.

با فعال گردیدن قفل سیستم درب اتوماتیک شیشه ای تحت هیچ شرایطی دربها باز نمیگردد و شکستن شیشه 10 میلیمتر سکوریت خصوصا اگر در داخل فریم آلومینیوم باشد، تا حدي غیر ممکن است. 

یکی دیگر از دلایل استفاده از سیستم های درب اتوماتیک جلوگیری از هدر رفتن هوای داخل میباشد.




درب اتوماتیک اسلایدینگ، نوعی درب اتوماتیک است که به جای اینکه روی لولا بچرخد، به شکل افقی بر روی یک شیار کشیده می‌شود تا باز و بسته شود.


سیستم‌های درب اتوماتیک اسلایدینگ، بیشتر با سنسورهای تشخیص حرکت و سنسورهای نوری کار می‌کنند که در حقیقت سیستم الکتریکی درب برای باز و بسته‌شدن هستند. البته به این سادگی هم نیست. اگر می‌خواهید درباره درب اتوماتیک اسلایدینگ، روش کار آن و همچنین قیمت خرید درب اسلایدینگ بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فناوری درب اتوماتیک اسلایدینگ

سیستم‌های درب اتوماتیک، یک فناوری مهم و نسبتا جدید هستند که عملکرد و کارایی بیشتری را به درب‌های معمولی اضافه می‌کند و کمک می‌کند تا زندگی آسان‌تر شود. امروزه درب اتوماتیک، اغلب در فرودگاه‌ها، ساختمان‌های اداری، مراکز خرید، مدارس، بیمارستان‌ها و حتی ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود.

سیستم‌های درب اتوماتیک اسلایدینگ چگونه کار می‌کنند؟

سنسورهای نصب شده بر درب اتوماتیک اسلایدینگ، حرکت را در زوایا و فاصله‌های خاصی تشخیص می‌دهند. پس سیگنال فعال‌سازی را به کارت الکترونیکی داخل درب منتقل می‌کنند. هنگامی که مغز الکترونیکی سیستم درب کشویی، سیگنال را دریافت می‌کند، گیربکس را در قسمت‌های مکانیکی فعال می‌کند و امکان باز شدن درب را با کمک تسمه و قرقره فراهم می‌کند. با توجه به توضیحات داده شده، قیمت خرید درب اسلایدینگ بیشتر از درب‌های ساده است.
درب اتوماتیک فولدینگ از بهترین انواع درب های اتوماتیک است.

قطعات درب اتوماتیک اسلایدینگ

حالا که متوجه شدید که این درب‌ها چطور کار می‌کنند، خوب است قطعات مختلف آنها و شیوه‌ای که هر قطعه، در باز شدن درب کمک می‌کند را بررسی کنیم. 
اساساً همه درب‌های اتوماتیک دو جزء مختلف دارند: قطعات مکانیکی و قطعات الکتریکی. ابتدا بیایید قطعات الکتریکی این درب‌ها را معرفی کنیم و سپس به سراغ قطعات مکانیکی برویم. 

قطعات الکتریکی درب اتوماتیک
تبدیل‌کننده یا ترانسفورماتور (Transformer)
سنسور فعال‌سازی (Activation Sensor)
سنسور امنیتی (Security Sensor)
سیستم‌های قفل (Lock Systems)
مکانیسم کنترل (کنترل کننده) (Controller)

ترانسفورماتور
 می‌توان آن را ساده‌ترین قسمت سیستم‌های درب اتوماتیک کشویی در نظر گرفت. علاوه بر این، یک فیوز اضافی در خروجی ترانسفورماتور در درب‌ها با قطر بزرگ‌تر وجود دارد که انرژی بیشتری مصرف می‌کنند.

سنسور فعال‌سازی
 سنسورهای فعال‌سازی، سیگنال را به کنترل‌کننده درب می‌فرستند و درب اتوماتیک اسلایدینگ را برای باز و بسته شدن فعال می‌کنند.

سنسور امنیتی
حسگرهای امنیتی، چیزهایی مانند اشیا و افراد را در موقعیت‌های باز و بسته‌شدن درب اتوماتیک شناسایی کرده و سیگنالی را به مغز دستگاه ارسال می‌کند.

مکانیسم کنترل (کنترل کننده)
 می‌توان کنترلر را قلب درب‌های کشویی در نظر گرفت؛ چون اجزای آن، از مدارهای قیاسی گرفته تا ریزپردازنده‌ها را شامل می‌شود. این قطعات با یک سیستم اتوماسیون یکپارچه شده‌اند.


قیمت خرید درب اسلایدینگ

قیمت خرید درب اسلایدینگ با توجه به کیفیت اجزای الکتریکی و مکانیکی آن می‌تواند متفاوت باشد. پس از معرفی اجزای الکتریکی، اکنون به سراغ اجزای مکانیکی این نوع درب که در قیمت خرید درب اسلایدینگ تاثیر دارند، می‌رویم. 
قطعات مکانیکی سیستم‌های درب اتوماتیک اسلایدینگ
اگر قطعات مکانیکی درب اتوماتیک را بررسی کنیم، اجزای زیر از هم قابل تشخیص هستند:
موتور محرک و رله گرمای بیش از حد (Drive Motor and Overheating Relay)
سیستم قفل (Lock Systems)
پنجره فن (Fan Window)
سنگ سردر (Lintel)
در کشویی (Sliding door)
پنل ثابت (Fixed Panel)
موتور محرک و رله گرمایش بیش از حد
 درب‌های کشویی از موتورهای محرک قوی و مقاوم در برابر حرارت بالا استفاده می‌کنند. رله حرارتی برای افزایش عمر سیستم استفاده می‌شود.

سیستم‌های قفل
 قفل‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم درب‌های کشویی هستند و در قیمت خرید درب اسلایدینگ اثر دارند. درب اتوماتیک اسلایدینگ معمولا دو نوع قفل دارد؛ قفل الکترومغناطیسی و قفل الکترومکانیکی.

پنجره فن
 قطعه‌ای از شیشه یا آلومینیوم است که به آن پنجره بالای درب نیز می‌گویند. این قطعه بین سقف و سردر کشویی، نصب می‌شود.

سنگ سردر (Lintel)
 قسمتی است که درایورها و سنسورها در آن نصب می شوند. Lintel، یکی از اصطلاحات ساخت و ساز است که عملکرد مشابهی در درب‌های کشویی دارد و بر قیمت خرید درب اسلایدینگ اثر می‌گذارد.

پانل درب کشویی
 نامی است که به پانل‌های مورد استفاده در سیستم‌های درب اتوماتیک اطلاق می‌شود. فریم‌های ساخته شده از آلومینیوم و فولاد ضد زنگ اغلب برای این کار استفاده می‌شوند. شیشه‌های سکوریت برای افزایش ایمنی به جای شیشه معمولی به کار برده می‌شوند. این پنل‌ها قسمتی از درب را تشکیل می‌دهد که حرکت کرده و باز و بسته می‌شود. جنس و کیفیت پانل‌های متحرک بر بر قیمت خرید درب اسلایدینگ اثر می‌گذارد.

پانل ثابت
به قسمت‌های ثابت سیستم‌های درب اتوماتیک اسلایدینگ اطلاق می‌شود که حرکت نمی‌کنند. در حقیقت قسمتی از درب که در جای خود ثابت است و پنل دیگر روی آن می‌لغزد، پانل ثابت نامیده می‌شود که معمولا جنس ان در هماهنگی با پنل‌های متحرک است و بر قیمت خرید درب اسلایدینگ اثر می‌گذارد.
نمای شیشه ای و درب های اسلایدینگ زیبایی خاصی به محیط شما می بخشد.


نکات مهم در خرید درب اسلایدینگ

چند نکته کلیدی برای خرید درب اسلایدینگ عبارتند از:


• اندازه درب را با دقت اندازه بگیرید تا درب متناسب با فضای شما باشد و همزمان قیمت خرید درب اسلایدینگ را جویا شوید.

 • نوع شیشه استفاده شده را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، باید از شیشه‌ای استفاده کنید که در برابر سرما مقاوم باشد. این موضوع بِ شک در قیمت خرید درب اسلایدینگ نیز موثر است.

 • نوع سیستم اتوماتیک را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد. اگر درب در مکانی پر رفت و آمد قرار دارد، باید از سیستم اتوماتیکی استفاده کنید که بادوام و قابل اعتماد باشد.

 • برند سازنده را انتخاب کنید که سابقه خوبی در ساخت درب‌های اتوماتیک داشته باشد.

 • قیمت خرید درب اسلایدینگ را با دقت مقایسه کنید و قبل از خرید، از شرکت‌ها بخواهید که درب را در محل مورد نظر شما نصب کنند تا از کیفیت آن مطمئن شوید.

مراحل عملکرد سیستم درب اتوماتیک اسلایدینگ

هنگامی که انسان در مقابل سنسور PIR در حالت ثابت قرار می‌گیرد، این سنسور طول موج تولید شده توسط بدن انسان را محاسبه می‌کند. این طول موج ثابت، باعث می‌شود که انرژی گرمایی حاصل، تقریباً مشابه شرایط محیطی اطراف توصیف شود.
هنگامی که انسان حرکاتی انجام می‌دهد، بدن انسان پرتوهای مادون قرمز غیرفعال با طول موج های متفاوت تولید می‌کند تا گرمای متفاوتی نیز تولید می‌کنند. گرمای حاصل، توسط سنسورهای پیروالکتریک شناسایی و به جریان‌های مختلف تبدیل می‌شود. جریان حاصل به ADC (مبدل آنالوگ به دیجیتال) ارسال می‌شود تا به میکروکنترلر راه یابد.
میکروکنترلر، سیگنال ADC را پردازش می‌کند و سپس اقدامی را که باید انجام شود، یعنی باز کردن یا بستن درب را تعیین می‌کند. این تصمیم در قالب یک سیگنال دیجیتال ارسال می‌شود تا باید توسط یک DAC (مبدل دیجیتال به آنالوگ) تبدیل شود تا سیستم محرک بتواند آن را درک کند.
در سیستم درب اتوماتیک اسلایدینگ از یک موتور DC به عنوان محرک برای حرکت دادن درب کشویی استفاده می‌شود. ولتاژ تولید شده توسط DAC عموماً فقط 0 تا 5 ولت است، بنابراین برای اینکه بتوان موتور DC را به حرکت درآورد، به یک منبع تغذیه 12 VDC اضافی نیاز است.
لازم به ذکر است که کیفیت این قطعات بر قیمت خرید درب اسلایدینگ تاثیر دارد.
سیستم کنترل درب کشویی
درب اتوماتیک اسلایدینگ برای کنترل، از سنسورهای مادون قرمز که از چندین جزء تشکیل شده‌اند استفاده می‌کند. این اجرا عبارتند از:
مدار حسگر، که به عنوان نشانگر وجود یا عدم وجود اجسام عمل می‌کند. این سنسور از لنز فرنل، فیلتر IR، سنسور پیروالکتریک، تقویت‌کننده و مقایسه‌کننده تشکیل شده است.
میکروکنترلر، که شامل برنامه‌های کاربردی است که عملکرد کل سیستم را کنترل می‌کند.
مدار درایور موتور، به عنوان یک کنترل‌کننده قطبیت موتور DC عمل می‌کند (به طوری که موتور می‌تواند در دو جهت رانده شود تا درب را باز و بسته کند).
مدار منبع تغذیه، برای تبدیل جریان 220 VAC به ولتاژ 5 ولت DC که به عنوان منبع ولتاژ در مدار سیستم کنترل‌کننده و سیستم حسگر و همچنین ولتاژ 12 ولت DC در مدار سیستم محرک/موتور استفاده می‌شود، لازم است.
ADC (مبدل آنالوگ به دیجیتال)، که به گونه‌ای عمل می‌کند که سیگنال ورودی را بتوان توسط میکروکنترلر پردازش کرد
DAC (مبدل دیجیتال به آنالوگ)، این بخش سیگنال خروجی میکروکنترلر را توسط سیستم محرک قابل درک می‌کند.

سنسورهای مورد استفاده در سیستم درب اتوماتیک

درب‌های اتوماتیک با استفاده از تکنولوژی سنسور کار می‌کنند. سنسور وسیله‌ای است که می‌تواند حضور یک فرد یا جسم دیگر را هنگامی که به درب اتوماتیک نزدیک می‌شود، تشخیص دهد. این جزء یکی از عوامل اصلی کارکرد درب اتوماتیک اسلایدینگ و تفاوت قیمت خرید درب اسلایدینگ با درب‌های سنتی است.
این سنسورها معمولاً در اطراف درب اتوماتیک اسلایدینگ و در دو طرف (بیرون و داخل) قرار دارند. سنسور پس از فعال شدن، سیستمی را فعال می‌کند که موتور را به حرکت در می‌آورد و درب را به طور خودکار باز و بسته می‌کند.
این سنسورها شامل موارد زیر هستند:

سنسور نوری (Optical sensor)
این سنسور یک اشعه مادون قرمز ساطع می‌کند که در محدوده خاصی برای چشم نامرئی است. وقتی کسی یا چیزی جلوی نور مادون قرمز ساطع شده را بگیرد، حسگر واکنش نشان می‌دهد. این با برنامه‌ای که دستور بسته‌شدن درب را می‌دهد تداخل دارد. قطع آن برنامه، به طور خودکار باعث باز شدن درب می‌شود. 

سنسور حرکت (Motion sensor)
این سنسور مایکروویو ساطع می‌کند. نحوه عملکرد آن تفاوت چندانی با عملکرد یک سنسور نوری ندارد. 

سنسور حرارت بدن (Body heat sensor)
هنگامی که شخصی در مقابل حسگر حرارت قرار دارد، سنسور طول موج تولید شده توسط بدن انسان را محاسبه می‌کند. هنگامی که فرد در حال استراحت است، طول موج حاصل ثابت است و باعث می‌شود انرژی گرمایی تولید شده تقریباً با شرایط محیط اطراف یکسان شود. اما با حرکت حرارت تولیدی تغییر کرده و حسگر واکنش نشان می‌دهد.
سنسور فشار (Pressure sensor)
این نوع سنسور معمولا در درب های اتوماتیک مراکز خرید استفاده می‌شود و در زیر تشک جلوی درب قرار می‌گیرد و با قدم گذاشتن روی آن تحریک می‌شود و بر قیمت خرید درب اسلایدینگ اثر دارد.

سنسور از راه دور (Remote sensor)
سنسور از راه دور نیاز به یک کنترل از راه دور دارد. این نوع سنسور معمولاً روی درب اتوماتیک پارکینگ استفاده می‌شود. گاهی این سنسورها در خانه هوشمند به کار می‌روند. در این شرایط قیمت خرید درب اسلایدینگ ممکن است تحت تاثیر سیستم هوشمند خانه قرار بگیرد. 
قیمت خرید درب اسلایدینگ به عوامل مختلفی وابسته است. کیفیت درب، جنس پنل‌ها، اپراتور، کیفیت اجزا و مارک مورد استفاده، تاثیر زیادی بر قیمت خرید درب اسلایدینگ دارد.

سخن آخر
درب اتوماتیک اسلایدینگ، نوعی درب اتوماتیک است که به جای اینکه روی لولا بچرخد، به شکل افقی بر روی یک شیار کشیده می‌شود تا باز و بسته شود. قیمت خرید درب اسلایدینگ به عوامل زیادی وابسته است که مهمترین آنها کیفیت است.  


قیمت خرید درب اسلایدینگ و عوامل موثر بر آن

قیمت خرید درب اسلایدینگ به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

• اندازه و وزن درب: بسته به اندازه و وزن درب که نشانگر متریال مصرفی در تولید آن است می‌توان تغییرات قیمت خرید درب اسلایدینگ را محاسبه نمود.

 • نوع شیشه استفاده شده: نقش شیشه مصرفی در قیمت خرید درب اسلایدینگ بسیار بالاست و بسته به کیفیت و نوع و متراژ شیشه، قیمت خرید درب اسلایدینگ محاسبه می‌شود.

 • نوع سیستم اتوماتیک: امروزه درب‌های اتوماتیک با فناوری متنوع و کیفیت گوناگون تولید و عرضه می‌شوند. بر این اساس نسز قیمت خرید درب اسلایدینگ بسیار متنوع است.

 • برند سازنده: نقش برند سازنده درب اسلایدینگ و اعتبار آن در تعیین قیمت خرید درب اسلایدینگ بسیار مهم و کلیدی است. تا جایی که بسیاری از برندهای برتر اعداد بسیار بزرگ‌تری را برای قیمت خرید درب اسلایدینگ اعلام می‌کنند و مشتریان نیز به‌دلیل آگاهی از کیفیت کار، پذیرای این قیمـ ها بوده و خرید خود را با رضایت از آنها انجام می‌دهند.

اگر به دنبال خرید درب اسلایدینگ هستید، بهتر است از چند شرکت مختلف قیمت خرید درب اسلایدینگ را بگیرید و قبل از خرید نهایی با هم مقایسه کنید. همچنین می‌توانید از شرکت‌ها بخواهید که درب را در محل شما نصب کنند تا از کیفیت آن مطمئن شوید.

مطلب پیشنهادی: هندریل شیشه ای

تنوع درب‌های اسلایدینگ و نقش آن در قیمت خرید درب اسلایدینگ

انواع درب اسلایدینگ عبارتند از:


• درب اسلایدینگ تک لنگه

 • درب اسلایدینگ دو لنگه

 • درب اسلایدینگ چند لنگه

 • درب اسلایدینگ پنوماتیک

 • درب اسلایدینگ اتوماتیک

از نظر متریال ساخت نیز این نوع درب‌ها به شکل زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

• درب اسلایدینگ چوبی

 • درب اسلایدینگ آلومینیومی

 • درب اسلایدینگ آهنی

 • درب اسلایدینگ شیشه‌ای

هر یک از این موارد بر قیمت خرید درب اسلایدینگ موثرند.

درب‌های اسلایدینگ شیشه‌ای معمولاً گران‌تر از درب‌های اسلایدینگ چوبی یا آلومینیومی هستند. درب‌های اسلایدینگ با فریم‌های فلزی معمولاً بادوام‌تر از درب‌های اسلایدینگ با فریم‌های چوبی هستند. درب‌های اسلایدینگ با سیستم لولای مخفی معمولاً گران‌تر از درب‌های اسلایدینگ با سیستم لولای معمولی هستند. درب‌های اسلایدینگ با سیستم قفل اتوماتیک معمولاً گران‌تر از درب‌های اسلایدینگ با سیستم قفل دستی هستند.

اگر به دنبال درب اسلایدینگ با قیمت مناسب هستید، بهتر است درب اسلایدینگ چوبی یا آلومینیومی با شیشه معمولی را انتخاب کنید. اگر به دنبال درب اسلایدینگ با کیفیت بالا هستید، بهتر است درب اسلایدینگ شیشه‌ای با فریم فلزی و سیستم لولای مخفی و قفل اتوماتیک را انتخاب کنید.

شرکت آلومینیوم مات آریا با بکارگیری پرسنل و کادری مجرب و کارآزموده جهت فروش ، نصب و سرویس درب اتوماتیک آمادگی خود را اعلام مینماید. 


مقالات مشابه

کیفیت ماندگار است

Aluminum door, window and facade